De bloat-reducerende reiniging gaat in 3 fases, darmgenezing (fase één), ontgifting (fase twee) en bloedsuikerbalans (fase drie). De combinatie van deze 3 helpt om het overtollig vocht, de opgeslagen gifstoffen weg te werken.

Vermijd de volgende dagen de volgende zeer ontstekingsremmende, giftige en insuline producerende voedingsmiddelen. Sommige kunnen leiden tot een ware hormonale ravage, en dat kan menopauze verschijnselen versterken zoals

–        opvliegers, –  stemmingswisselingen, – slapeloosheid, – opgeblazen gevoel en slechte spijsvertering, – gewichtstoename (vooral buikvet), – versnelde veroudering.

Probeer deze voedingsmiddelen te vermijden:

  • Glutenbevattende granen (tarwe, rogge, haver, gerst, spelt)
  • Alle zuivelproducten behalve biologische kefir en yoghurt
  • Alle sterk bewerkte vleeswaren (vleeswaren, hotdogs, worst, spek)
  • Alle junkfood (frisdrank, snoep, cake, koekjes, chips, pretzels, enz.)
  • Alle geraffineerde koolhydraten (witte bloemproducten, witte rijst, witte aardappelen)
  • Alle vormen van suiker (bruine suiker, honing – behalve wanneer in specifieke recepten, melasse, ahornsiroop, agave, fructose, alle kunstmatige zoetstoffen)
  • Alle GGO (genetisch gemodificeerde) voedingsmiddelen (10 meest voorkomende: soja, maïs, koolzaadolie, melk, tarwe, bietsuiker, katoenzaadolie, courgette, gele pompoen, papaja en aspartaam)
  • Alle slechte vetten (gehydrogeneerde oliën, transvetten en alle geraffineerde plantaardige oliën, gefrituurd voedsel)
  • Witte tonijn of tonijnsteaks, koningsmakreel, zwaardvis, haai, schaaldieren (behalve wilde), meerval, paling
  • Niet-biologische groenten en fruit, zoals: niet-biologische appels, selderij, cherrytomaatjes, komkommers, boerenkool, nectarines, perziken, peultjes, spinazie, aardbeien, paprika’s
  • Alcoholische dranken (bier, wijn, sterke drank)

Omdat alles, dus ook het balanceren van hormonen, begint en eindigt in de darmen, richt je in het begin dus op het optimaliseren van de spijsvertering.

Begin de dag goed

Neem bij het ontwaken een “douche aan de binnenkant” door een of twee glazen gefilterd water te consumeren, gevolgd door 1 kopje thee die de zwelling vermindert (zie recept).

Drink, drink & drink

Drink de hele dag door. Drink per 35 ml water per kg van jouw lichaamsgewicht (bijv. als u 60 kg weegt, moet u proberen 2,1 liter water te drinken, bij 70 kg is dat 2,4 liter en bij 8 kg wordt dat 2,8 liter).

Goede keuzes zijn: puur, gefilterd water; bloat-verminderende thee; een van deze theesoorten: (venkel, brandnetel, rood frambozenblad, paardenbloem, mariadistel); of warm water met citroen.

Ø  Drink de hele dag door om te helpen bij hydratatie, hormoonbalans, reiniging, vetverbranding en gewichtsverlies.

RECEPT – Bloat-reducerende H2O

–        4 kopjes watermeloen

–        1 handvol verse muntblaadjes

–        1/2 limoen, dungesneden

–        1 kleine kirby komkommer, dungesneden

Bereidingswijze: verpak ingrediënten in een kan van 1 kwart en vul met zuiver gefilterd water. Laat een nacht in de koelkast trekken. De waterkan kan worden bijgevuld met water.

RECEPT: Een opgeblazen gevoel verminderende smoothie

-        1 kopje biologisch, ongezoet kokoswater
-        2 kopjes (strak verpakt) verse, biologische babyspinazie
-        1 kirby komkommer, in blokjes gesneden
-        1 stengel bleekselderij, fijngesneden
-        1/2 kop ananasstukjes (vers of bevroren)
-        1 tl vers geraspte gember
-        1/2 eetlepel gemalen lijnzaad
-        1/2 kopje verse muntblaadjes
-        1/2 avocado
-        Sap van 1/2 citroen of limoen
-        1/2 kop ijs (optioneel)

Bereidingswijze: doe alle ingrediënten in een blender en mixen maar.

RECEPT: Blot-verminderende thee

Dit aangename, verfrissende, de-bloating, anti-inflammatoire en buikliefhebbende brouwsel heeft meerdere voordelen voor de gezondheid.

–        2 cafeïnevrije biologische groene theezakjes

–        2 biologische munttheezakjes

–        2 tl versgeraspte gember

–        1/4 tl kaneel

–        2 plakjes biologische citroen

–        2 tl rauwe, biologische honing

–        16 ons gekookt water

Bereidingswijze:

Doe geraspte gember, gesneden citroen, kaneel en honing in een pan of theepot en roer tot de smaken doordrenkt zijn. Voeg theezakjes en kokend water toe en laat 5 minuten staan. Zeef en geniet. Bewaar de resterende hoeveelheid in een glazen pot. Je kunt biologische, cafeïnevrije groene muntthee gebruiken als je die kunt vinden. Het heeft de voorkeur om de verse vorm van gember te gebruiken vanwege de grotere medicinale voordelen.

RECEPT: “faux-cocktail” voor de darmgezondheid

–        3 bramen (vers of diepvries)

–        1 dun plakje verse gember

–        4 verse muntblaadjes

–        Vers limoensap plus 2 limoenschijfjes voor garnering (1/2 grote limoen)

–        4 ons gember kombucha

–        4 ons bruisend mineraalwater

–        IJs

Bereidingswijze: combineer bessen, gember en munt in een koperen mok, en meng gedurende 1 minuut om smaken te laten doordringen en vul dan met ijs. Voeg limoensap, gemberkombucha en ijs toe. Werk af met bruisend mineraalwater. Garneer met een takje muntblaadjes en 2 schijfjes limoen.

OPTIMALE VOEDSELKEUZES

Kies indien mogelijk voor biologische, met grasland geteelde, kooivrije, grasgevoerde, niet-GGO’s en geen hormonen/antibiotica/nitraat-toegevoegde producten. Kies voor in het wild gevangen vis en vermijd gekweekte vis.

Shoppingslijst

–        Schoon, mager pluimvee (kip, kalkoen)

–        Wilde koudwatervissen (zalm, schelvis, heilbot, kabeljauw, makreel, sardines, garnalen)

–        Mager rood vlees (rundvlees, bizons, lamsvlees, hertenvlees)

–        Eieren en eiwitten (biologisch, grasland, omega-3)

–        Rauwe, biologische noten en zaden, vooral amandelen, walnoten, paranoten, zonnebloem- en pompoenpitten (geen pinda’s) – portie = 1/4 kop

–        1 eetl. notenboter (amandel, cashew, macadamia, enz. – geen pindakaas)

–        Kefir (biologisch, puur), alleen als zuiveltolerant

–        Griekse yoghurt (biologisch, naturel), alleen als zuiveltolerant

–        Linzen (biologisch) – ook rijk aan vezels

–        Tempeh (biologisch) indien vegetarisch/vegan

–        Whey eiwitpoeder (puur en ongezoet), optioneel

–        Erwtenproteïnepoeder (puur en ongezoet), optioneel

–        Hennepproteïnepoeder (puur en ongezoet), optioneel

–        Eiwit eiwitpoeder (puur en ongezoet), optioneel

–        Rundvleesproteïnepoeder (grasgevoerd, biologisch en ongezoet), optioneel

–        Collageenpeptidenpoeder (grasgevoerd, biologisch en ongezoet), optioneel

–    Watermeloen

–    Verse muntblaadjes

–    Kirby komkommers

–    verse limoen

–    Kokoswater – ongezoet

–    Baby spinazie

–    Kirby komkommers

–    Selderij

–    Ananasstukjes – vers of bevroren

–    Verse gember

–    Gemalen lijnzaad

–    Verse muntblaadjes

–    Avocado

–    Citroenen/limoenen

Bloat-reducerende ingrediënten voor het verbeteren van de spijsvertering:

–        Rauwe, biologische appelciderazijn

–        Puur gefilterd of gebotteld water

–        Verse gember

–        Selderij

–        Asperges

–        Venkelknol

–        Peterselie

–        Wortels

–        Ui

–        Knoflook

–        Spinazie

–        Aardappelen met rode schil

–        Verse gember

–        Citroen – rasp en sap

–        Himalaya zeezout

–        Cayenne peper

–        Kurkuma poeder

Lees meer in het volgende