Vorig jaar was een kwart van de boten van een LHBT-club. Dat zorgt voor een hoop ophef. Volgens de organisator zijn de inkomsten van de bedrijfsboten nodig om, naast een subsidie van de gemeente, de totale kosten van circa 1 miljoen euro te kunnen dekken.

Waar of niet waar?

Het blijft een feit dat met bijna een half miljoen bezoekers bedrijven hier een goede marketing in zien. Bedrijven zoals Hema, ING en Shell gebruiken de boten om reclame te maken. Dit fenomeen van reputatiemanagement wordt heel toepasselijk Pinkwashing genoemd.

Gay Capital

Niet alleen bedrijven nu zien er een aardige boterham in, ook de stad Amsterdam heeft er jarenlang alles aangedaan om zich als homo hoofdstad te positioneren. Door een liberaal politiek klimaat, een pragmatische houding van de gemeente en het feit dat één op de zeven bewoners van het oude stadscentrum homoseksueel was, werd de homocultuur ook met het eerste homohuwelijk in 2001 benadrukt.

Aangekleed

Het spectaculaire en aanstootgevende karakter van de Pride is de afgelopen jaren aardig ingedampt. Of dat door de commercie komt, weet ik niet. Misschien deels, maar ik vind Nederland sowieso een stuk preutser geworden de afgelopen decennia, jij niet? 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *