45+ en minder zin in seks tijdens de overgang?

Geen zin in seks is niets raars. Soms staat je hoofd er niet naar, ben je te moe of gewoon weg niet in de mood. Ondanks dat seks echt super gezond is voor lichaam en geest, lees maar 12x waarom seks beter is dan super food, we zijn nu eenmaal niet allemaal zoals Freek de Jonge die iedere dag zin maakt. De vraag is of de overgang standaard komt met een no-seksdrive en wat je eraan kan doen.

LieveLieseLotte geeft 10 bruikbare tips. 

De onderzoeker onderzoekt

Naar veel dingen wordt onderzoek gedaan, dus ook naar het afnemende libido van vrouwen in de overgang. Volgens de 3000 vrouwen en 600 artsen uit zes Europese landen die meededen aan dit onderzoek, blijkt dat inderdaad het geval. Maar liefst 65% van ondervraagde vrouwen hebben inderdaad minder lustgevoelens. Een schrikbarend hoog getal, dus reden ter meer om eens naar de oorzaken te kijken.

Chaos in hormonenland

Tijdens de overgang veranderen onze hormonen. Door dat onze eierstokken hun functie verliezen, loopt de productie van oestrogeen terug. En dat stofje heeft een grote rol in ons seksleven. Het zorgt namelijk voor een goede doorbloeding, terugname betekent drogere slijmvliezen. Met als gevolg dat de vagina en de huid eromheen droger en dunner wordt, waardoor vrijen pijnlijker kan worden.

Is dat alles?

Nee, helaas is er nog een andere belangrijke oorzaak voor het verminderen van het seksdrift. Naast bovengenoemde oestrogeen daalt ook de mannelijke hormoon testosteron. En juist dat stofje is onze lustopwekker. En dan zijn er natuurlijk ook nog de hormoonschommelingen die voor moodswings zorgen waar we niet altijd blij van worden. Snel geïrriteerd zijn, lustloosheid, emotioneel zijn, onrustig zijn, het hoort er allemaal bij.

Oh, jee wat nu?

Is er dan niets aan te doen, zal je je misschien afvragen. Geef je seksleven nog niet op, want hieronder zijn een aantal bruikbare tips.

  1. Leef gezond

Een cliché, ik weet het, maar het is wel een feit. Een gezonde levensstijl houdt je vit en vitaal. En eet eens wat vaker oesters, truffels, goji bessen, chocolade en het kruid geelwortel, die ook in handige capsules verkrijgbaar zijn. Zelfs appels worden als lustopwekkend voedsel gezien.

  1. Less stress

Je voelt de emotie, je bent het niet. En je weet ook dat het van tijdelijke aard is. Je kan je emoties beter onder controle houden als je regelmatig mediteert. In dit handige boekje staat hoe je metmeditatie kan beginnen. Of  kijk eens voor een cursus mindfulness of yoga voor beginners bij jou in de buurt.

  1. Sexappeal

Verslons niet. Verwen jezelf juist in de fase van je leven extra goed. Zorg dat je je aantrekkelijk voelt. Trakteer jezelf op sexy lingerie. Als jij je lekker in je lijf voelt, krikt dat je libido echt op.

  1. Play more

Door het accent te verschuiven van de daad naar het voorspel, geef je je lijf langer de tijd om op te warmen. Juist door alle hormonale veranderingen veranderen ook gevoelens die je voor de overgang had bij bijvoorbeeld aanrakingen. Raak niet in paniek, ga op onderzoek uit wat je nu, in deze nieuwe fase, lekker vindt.

  1. Prikkel de geest

Misschien had je vroeger een simpele knop om in de ‘aan’ stand te komen. Nu heb je andere dingen nodig. Neem een ontspannen bad, verlicht het huis met kaarsen, strooi rozenblaadjes, kijk porna of probeer eens een light BDSM-versie. Kijk eens online naar een sextoy die de spanning weer doet opwaaien.

LieveLieseLotte top 5 duo speeltjes:

Rianne S duo vibrator

NAGHI NO.7

Satisfyer partner plus

Oh mi bod share cockring

Lelo noa koppel vibrator

  1. Oefening baart kunst

Sterke bekkenbodemspieren zorgen voor minder pijn tijdens het vrijen. Deze Je joue ami is de ultieme trainingsmethode hiervoor.

  1. Zin maken

Het klinkt misschien tegenstrijdig maar hoe vaker je een orgasme hebt, hoe meer zin je in zin seks hebt. Dus soms moet je het gewoon doen om er later meer zin in te krijgen.

  1. Glij ‘m erin

Koop een glijmiddel. Er zijn veel verschillende soorten, zelfs eetbare. Juist door het droger worden, kan dit een fantastisch hulpmiddel zijn.

  1. Bring back the romance

Wakker de begeerte weer aan. Onderneem samen iets nieuws, ga op salsa dansen, ga op reis, doe iets om het vuur van jullie relatie weer aan te wakkeren.

  1. Get over it

En last but not least, de overgang is geen enge ziekte. Het is een periode die nu eenmaal bij een vrouwenleven hoort. Het wordt er niet beter op als je continue tegen jezelf zegt hoe erg het allemaal is. Dus get over it en zie het als een nieuwe uitdaging. Een nieuwe levensfase waar je vastbesloten bent om van te genieten.

Meer lekkere teksten? Lees ook: 40+? Skip de beautysalon, let’s have seks! & 40+? Skip de beautysalon, let’s have seks!

Meer woorden? Meer vibes? Schrijf je in en ik stuur je wat lekkers....

* indicates required